Vei er viktig, men meningene om prioriteringer er mange og budsjettene trange. NHO og næringslivet i Hedmark og Oppland klarte imidlertid å samle kommunene og fylkeskommunene i èn felles prioritering. Fire store veiprosjekter med oppstart i Oslo, som bredte seg inn i fylkene våre, ble prioritet over alle andre og fikk tilnavnet Lottorekka: E6 Kolomoen, RV2, R4 og E16. Det ble krevet gjensidig lojalitet og ingen toleranse for å fremsnakke andre vegprosjekter på bekostning av disse fire. Fokuset og enigheten førte til at samtlige fire utbygginger ble vedtatt. De blir realisert i disse tider. Lottorekka er et bevis på at det går an å samarbeide – med klar suksess – for innlendingene.
Med tanke på E6 spesielt førte Vikinglauget en tidlig argumentasjon for 4-felts veg. Før årtusenskiftet skjedde det lite fra politisk/næringspolitisk hold i saken. Vikinglauget opprettet følgende slagord: ”E6 i 06” og gikk inn i en mangeårig prosess. Eirin Fallet var fortsatt laugets fremste kontaktperson på Stortinget. I 2002 skrev Vikinglauget brev til Fallet og representant Bjørn Hernes. Der ble det uttrykt støtte til Vegvesenets planer om E6-utbygging til Kolomoen i første omgang, og med 40-50% bompengefinansiering. Dette var å banne i kirka for noen sentrale aktører i Innlandet. Men Vikinglauget hadde en klar holdning: Bompenger er bedre enn ingen vei. Og slik ble det – til slutt. Vikinglauget var eneste aktør ”utenfor skjema” som ble invitert til åpningen av E6 på Kolomoen. Det var hyggelig!
I den videre utbyggingen av E6 fra Kolomoen til Moelv er også Vikinglauget engasjert. Gjennom å påpeke at det ikke var avsatt midler i første fireårsperiode av NTP, ble taleføre politikere på Hedmarken vekket for denne problemstillingen.
Vikinglauget jobbet både høsten 2013 og våren 2014 opp mot behandlingen Stortinget hadde av NTP. Hensikten var å sikre kontinuitet, kompetanse og effektiv framrykking for 4-felts motorvei, samt å unngå at påkostede planer og eksisterende prosjektorganisasjon gikk tapt. Det stod nemlig om små penger for å bevare kontinuiteten i prosjektet.
4-felts E6 mellom Kolomoen og Moelv blir nå realitet. Selskapet Nye Veier AS skal gjennomføre utbyggingen i perioden 2017-2020. Strekningen er 43 km lang. Utbyggingen betyr oppdrag til en rekke lokale underentreprenører og mange arbeidsplasser i Mjøsdistriktet.